Hur smidigt fungerar det att åka tunnelbana i Stockholm med syskonvagnen Bugaboo Donkey Duo?

Det tänkte jag svara på i det här blogginlägget. Jag tänkte börja med att presentera lite fakta om den Holländska syskonvagnen Bugaboo Donkey duo som kan vara bra att veta. Det speciella med Donkeyn är att den enkelt går att växla mellan mono (singelläge) och syskonläget i Duo.

06062016-FullSizeRender

Bugaboo Donkey duo/twin vikt och mått

Barnvagnen är 60 cm bred (i uppfällt läge) då man har den i mono (singel) läge och som syskonvagn är den 74 cm bred och barnvagnen väger 13kg i monoläge och som syskonvagn i DUO/TWINläge väger den 15kg.

06062016-IMG_2380              06062016-IMG_2382

Jämför man det mot Bugaboo Buffalo som är en singelvagn från Bugaboo så väger den bara 0,5 kg mindre än Donkeyn och den är 60 cm bred, dvs exakt samma bredd som Donkeyn är då den är i Monoläge.

Men det intressanta här är ju att Donkeyn är 74 cm bred då den är i Duoläge. Just bredden på barnvagnen är viktig om man åker mycket kommunalt. Jag ska förklara varför.

06062016-IMG_2411

Stockholmsmåttet 75 cm

Bor man i en storstad och rör sig mycket i kollektivtrafiken med sina barn och sin syskonvagn så kan det vara läge att tänka till lite extra och köpa en barnvagn som håller sig inom Stockholmsmåttet på 75 cm. Det är det mått som är minimåttet för alla spärrar, hissar och rulltrappor i tunnelbanan i Stockholm.

06062016-IMG_2423     06062016-FullSizeRender 2     06062016-IMG_2370

Med sina 74 cm klarar sig Bugaboo Donkey duo/twin inom detta mått och man kan räkna med att man kommer igenom överallt.

Vikten gör faktiskt också sitt när det kommer till syskonvagn. Bugaboo Donkey väger bara 2 kg mer i Duoläget mot i Monoläget. Det gör en hel del när man tänker på att man kommer ha barn på omkring 5-20 kg i barnvagnen (styck) så det kan bli en hel del vikt. Ska man då som på bilden nedan dra en barnvagn upp för en barnvagnsramp så är man glad om barnvagnen både är smal nog att passa i rampen och lätt nog så man orkar dra den upp. På bilden är det min man som drar vagnen men jag gör det även jag då jag åker själv med barnen.

Oftast brukar jag vända mig i riktningen jag ska gå, hålla vagnen med en hand på handtaget och andra handen på rampens räcke som säkerhet och sedan går jag upp och drar vagnen bakom mig.

06062016-IMG_2378             06062016-IMG_2376

Jag åker tunnelbana flera gånger i veckan med min vagn och än har jag aldrig stött på patrull förutom då jag haft babyskyddet från Acta Graco fäst på vagnen med adapter och då var det babyskyddet som slog i för att det var för brett i den minsta hissen jag sett på en station (Midsommarkransens tunnelbanestation).

Vilka vagnar klarar Stockholmmåttet?

Det finns säkert fler syskonvagnar än de jag kommer nämna nu som klarar Stockholmsmåttet men de vanligaste man brukar nämna är

Bugaboo Donkey 74 cm,

Kronan Syskonvagn 74 cm

Emmaljunga Double Viking 735 73,5 cmMountain Buggy Duet 2.5 65 cm

UPPAbaby Vista 67.3 cm (Syskonen sitter på rad i den vagnen och inte i bredd)

Phil & Teds Dash 65 cm (syskonen sitter på rad och inte i bredd)

Mountain Buggy Duo 73 cm

Fördelar med Bugaboo Donkey duo/twin i lokaltrafiken?

Den har låg vikt vilket i kombination med dess stora luftdäck gör den väldigt lättkörd (jag kan enkelt köra den med en hand medan jag håller i en glass i den andra, bara det lixom hihi)

06062016-IMG_2426

De stora svängbara däcken fram gör det enkelt att på väldigt liten svängradie vända runt barnvagnen inne i tåget om man t.ex. går in genom ett dörrpar och köra ut genom samma när man kliver av. 06062016-IMG_2375

Man kan enkelt låsa vagnen med fotbromsen och bromsen är så stabil och kraftig att vagnen står där den står även om tåget bromsar. Oftast behöver jag inte ens låsa framdäcken för att vagnen ska stå still, men känner man att den börjar svänga lite så är även det en stor fördel med vagnen, just det faktum att man även kan låsa framdäcken så de inte är svängbara. 

Teleskophandtag som går att sänka väldigt lågt så vagnen blir kort och tar inte upp speciellt mycket plats inne i tunnelbanevagnen även fast den är en syskonvagn.

06062016-IMG_2372

Nackdel med Bugaboo i lokaltrafiken?

Den enda egentliga nackdel jag tänkt på då jag åkt tunnelbana med vagnen är att man behöver tvåhandsfattning då man höjer och sänker teleskophandtaget på barnvagnen och att man även måste ”flärpa” upp låsen på sidorna.

Det gör att om man rullar på vagnen så tar man upp extra tid och plats medan man sänker handtaget på vagnen så ibland har jag fått folk i ryggen som trycker på för att komma in i vagnen innan jag fått ner handtaget och kunnat ställa mig bakom vagnen.

Men det här kan ju vara ett ”stressade Stockholmareproblem” egentligen men jag hade nog ändå föredragit en enkel knapp mitt på handtaget att trycka in och sänka hela handtaget med i en enda rörelse (likt t.e.x. UPPAbaby Vista har på sin barnvagnsmodell.

06062016-IMG_2373

 

 

 

Annonser