Hur smidigt fungerar det att åka tunnelbana i Stockholm med syskonvagnen Babyjogger City Mini GT Dubbel?

Det tänkte jag svara på i det här blogginlägget. Men jag tänkte börja med att presentera lite fakta om den Amerikanska syskonvagnen Babyjogger City Mini GT dubbel som kan vara bra att veta. Det speciella med Babyjogger är deras lätta ihopfällning ”quick fold” och att den tar väldigt liten plats då den är ihopfälld.

Babyjogger_City_Mini_GT_Dubbel Babyjogger_City_Mini_GT_Dubbel

Bugaboo Donkey duo/twin vikt och mått

Barnvagnen är 77,5 cm bred och väger bara 12kg (kan jämföras med Bugaboo donkey duo som väger 15 kg).

Det som kan ses som en nackdel här just om man åker mycket kommunalt är bredden på vagnen. 77,5 cm bred är 2,5 cm bredare än Stockholmsmåttet.

Babyjogger_City_Mini_GT_DubbelBabyjogger_City_Mini_GT_Dubbel

Stockholmsmåttet 75 cm

Bor man i en storstad och rör sig mycket i kollektivtrafiken med sina barn och sin syskonvagn så kan det vara läge att tänka till lite extra och köpa en barnvagn som håller sig inom Stockholmsmåttet på 75 cm. Det är det mått som är minimåttet för alla spärrar, hissar och rulltrappor i tunnelbanan i Stockholm.

Babyjogger_City_Mini_GT_Dubbel Babyjogger_City_Mini_GT_Dubbel13062016-P1090553

Babyjogger City Mini GT dubbel är ju som sagt 2,5 cm bredare än det här måttet och i de minsta och smalaste hissarna eller ramperna kan man kanske få lite problem att ta sig fram. Men under tiden jag testade vagnen i tunnelbanan kom jag fram överallt utan problem.

Babyjogger_City_Mini_GT_DubbelBabyjogger_City_Mini_GT_Dubbel

(bilderna ovan är på en vän som fick agera modell)

Det som är en stor fördel för vagnen i kommunaltrafiken är just vikten. Den väger bara 12 kg och ska man dra den upp för en trappramp med två barn på omkring 5kg-15kg vardera så vill man ha en så lätt vagn som möjligt.

Fördelar med Babyjogger City Mini GT Dubbel i lokaltrafiken?

Den låga vikten är en stor fördel. En annan fördel är att den har svängbara framhjul som gör att den får mindre svängradie i trånga tunnelbanevagnar. Man kan gå in genom ett dörrpar och sedan svänga runt vagnen om man vill gå ut genom samma. En annan fördel med däcken är att de går att låsa så att vagnen står stabilt om tunnelbanefärden inte är helt jämn.

Babyjogger_City_Mini_GT_Dubbel Babyjogger_City_Mini_GT_Dubbel

Nackdel med Babyjogger City Mini GT Dubbel i lokaltrafiken?

Den stora nackdelen är väl just det att den inte klarar Stockholmsmåtten. Nu är det inget man märker av allt för ofta eftersom de flesta spärrar och hissar är bredare än 75 cm men på vissa stationer är hissarna väldigt små och smala och då skulle det kunna bli så att man får ta rulltrappan upp istället för hissen just för att vagnen blir någon cm för bred.

Babyjogger_City_Mini_GT_Dubbel

Fördelar rent generellt med vagnen

Det bästa med vagnen måste vara att den blir så kompakt och liten då man fäller ihop den. Det i kombination med den låga vikten gör den lätt att lasta i bilar. Så det kanske egentligen mer är en vagn för personer som åker mycket bil.

Nackdelar rent generellt med vagnen

Om man har mindre barn som vuxit ur liggdelen och vill börja använda sittdelen så måste de sitta framåtvända bort från föräldrarna. Det går inte att vända på sätet och ha barnet mot sig. Iofs har vagnen en tittlucka i suffletten men det blir ändå inte riktigt samma kontakt.

 

Annonser