På Facebook finns det en grupp som heter BussChaffisen, den drivs av tre busschaufförer som skriver om sitt yrke. Igår kände de dock för att läxa upp småbarnsföräldrar som har barnvagn med sig då de åker kommunalt.

Av 100 föräldrar gör 99 fel

Vill man lära ut något kanske det inte är rätt sätt att börja ett inlägg på det här viset. Det skapar snarare försvar än att någon lyssnar, men så väljer BussChaffisen att fånga sina läsare. Det som skrivs är-

Alltså, småbarnsföräldrar borde nästan gå en kurs och få godkänt, innan de hade tillstånd att åka buss…  – Jo, nästan.  Av 100 föräldrar gör 99 fel.  Jag tror att det beror på att det är ”lättast”, eller ”bekvämast”. – Men att den egna bekvämligheten ska gå före barnets säkerhet är ju inte bra… 

Lata småbarnsföräldrar som aldrig bryr sig om sina barns säkerhet

Det är ju i princip det som skrivs. Först behöver vi gå en kurs, sedan gör alla fel och därefter väljer småbarnsföräldrar bekvämlighet före barns säkerhet. Det som skrivs om är hur man kliver på bussen med sin barnvagn. Det är handlar inte om att åka Tuk Tuk med sitt barn i knät hängandes ut eller att åka bil med barnet upp genom takluckan så det får se på utsikten. Det handlar om att kliva på en stillastående buss med en barnvagn med ett (troligtvis) fastspänt barn och dessutom är det som BussChaffisen tycker att man ska göra mer fel enligt barnvagnstillverkarna som snarare pratar om vilken vikt man får belasta handtaget med än ryggstödet.

Så här ska man kliva på bussen enligt BussChaffisen

(text från BussChaffisens inlägg) -Därför vill jag visa hur man bör agera med barnvagn, och nu först visar jag & lilla Isabelle hur man bör stiga ombord med vagnen: 99 föräldrar av 100 går med vagnen framför sig, och lyfter på framhjulen, så som BILD A visar, men det är inte bra… 

BussChaffisen_barnvagn

– Istället ska man stiga ombord så som BILD B visar. Man backar ombord. Sätter bakhjulen mot golvkanten, och lyfter sakta upp vagnen.  Om man gör så som de flesta gör finns risken att barnet ramlar ur vagnen, när den lutar bakåt, (kanske barnvagnens rygg går sönder?), och barnet ramlar i trottoaren…  Aj, aj, aj… 

BussChaffisen_barnvagn

 

(Bilder från BussChaffisens sida)

Om man istället gör så som jag visar får man TVÅ fördelar:

1) Vagnen hålls vågrät under påstigandet, och risken har eliminerats att barnet ramlar ut.

2) Barnvagnens handtag kommer direkt fram till fönstren, där remmar finns som man SKA låsa fast vagnen med. Vid en eventuell krock behövs inga höga hastigheter. Man kan ändå inte hålla i vagnen med handkraft… Alltså: LÅS FAST VAGNEN MED REMMARNA!

Fel enligt vem?

BussChaffisen pratar om att 99 av 100 gör fel, men vem bestämmer vad som är rätt? Är det fel enligt någon forskning som SL gjort där flera barnvagnar gått sönder, barn ramlat ut och blodvite uppstått? Eller är det fel för att chauffören bestämt sig för att dennes sätt är rätt?

Jag påstår att 99 av 100 busschaufförer är felet

Ska vi komma med personliga åsikter och gå till individnivå så vill jag påstå att den största säkerhetsrisken är att 99 av 100 busschaufförer aldrig niger bussen då de stannar och släpper på barnvagnar. Dessutom stannar de alltid långt från trottoaren så man inte når fram.

Gör man då som BussChaffisen säger i sitt inlägg så faller bakdäcken ner mellan trottoar och buss och hjulen kläms under. Dessutom skapar det mest belastning på handtaget då all vikt hamnar på handtaget och man lyfter hela vagnens-, och barnets vikt i handtaget. Det är mer fel enligt barnvagnstillverkare. Att ett ryggstöd skulle falla sönder låter väldigt svårt att tro.

Vad tycker SL?

Man kan ju undra vad SL tycker om att chaufförer som utger sig för att representera dem skriver ett så beskyllande inlägg och tar sig rätten att berätta vad som är rätt och fel. Rätt och fel enligt vem?

Era upplevelser?

Jag rör mig väldigt mycket med barnvagn i kollektivtrafiken i Stockholm och åker ofta buss. Jag har åkt med Bugaboo Donkey både i duo och i Monoläge samt en Teutonia be you och även olika paraplysulkys. Ofta möts jag av suckande chaufförer som stressar och inte låter en ta tid på sig varken att kliva på eller av och väldigt sällan niger de bussen. Så sällan så att om de väl gör det så har jag blivit förvånad och tackat extra för något som borde vara självklart.

Vad tänker ni om det BussChauffisen skriver?

Annonser