Under 12 dagar har jag rullat Babyzen YOYO+ i London City och närförorten Barnes söder om centrumkärnan.  Jag har sett fler YOYO+ här under de dagarna än jag gjort någonsin innan i Sverige.

Babyzen_YOYO_+_London

Det underlättar betydligt att ha vagn i London

Åker man till Piccadilly Circus ser man inte speciellt många barnvagnar alls eller ens många barn men det underlättar betydligt att resa med barnvagn om man har mindre barn. Allt i London ligger på ”det är bara 10 minuter härifrån” avstånd så man bara går och går och går utan att man tänker på det. Våra barn (en på två år och en på två månader) hade aldrig orkat (eller kunnat) gå själva hela dagarna och en liten bebis i babybjörn en hel dag sliter rejält på kroppen efter ett tag. Dessutom är det väldigt praktiskt att ha två stora varukorgar med sig hela tiden för skötväskor, vattenflaskor, kameraväska och liknande.

Babyzen_YOYO_+_London

Vardagsvagn

Här i London är det många som rullar Babyzen YOYO som vardagsvagn (den och Bugaboo Bee verkar vara de vanligaste) och då jag frågade en om det var hennes enda vagn så sa hon ja samtidigt som hon tittade frågande på mig varför jag ens undrade det.

Babyzen_YOYO_+_London

Att flyga till London

Att resa med Babysen YOYO+ som handbagage på flyget har jag redan bloggat om i ett separat inlägg. Det hittar ni här

Babyzen_YOYO_+_London Babyzen_YOYO_+_London

Åka buss i London

Bussarna i London tillåter bara två barnvagnar i taget. Även om det finns plats kvar vid barnvagn och handikapplatsen så får man inte gå på med en tredje vagn om man inte kan fälla ihop den. Det står t.o.m. skrivet på deras skyltar på bussen att man ska vara beredd på att man kanske blir tvungen att fälla ihop vagnen vid rusningstrafik.

Babyzen_YOYO_+_London

Mer än en gång har vi fått göra just detta. Vi släppte ut tvååringen, fällde ihop YOYO+ med en hand, hängde den över axeln, tog dottern i handen och gick på bussen.

Yoyo_buss  Babyzen_YOYO_+_London

I Stockholm åker man gratis på bussarna med barnvagn för att man inte ska behöva lämna den på barnvagnsplatsen och sedan gå fram till chauffören och visa biljett. Så är det inte i London utan antingen går man på fram vid chauffören eller så får man lämna vagnen och kliva fram under färden.

Eftersom Babyzen YOYO+ inte tar mer plats än man själv så har jag kommit på att alla platser jag själv kommer på utan att gå på sidan och dra in magen kommer även vagnen in på. Så vi har helt enkelt klivit på bussarna fram, ”blippat” biljetten och sedan rullat vagnen genom gången mellan sätena fram till barnvagnsplatsen och parkerat dem där.

Babyzen_YOYO_+_London

Bussarna stannar ofta långt från trottoaren och niger inte sidan av bussen då man ska kliva av så allt som oftast så har vi lyft av vagnarna. Vi har då enkelt tagit varsin vagn och lyft dem i de svarta bågarna bredvid sittdelen och lyft av vagnen. Vagnen väger ju mindre än 7 kilo och min son väger 6 kilo och dottern 12 kilo så det har varken varit jobbigt eller besvärligt och vi har inte dragit oss för att åka buss p.g.a. sådant då det fungerat smidigt.

Babyzen_YOYO_+_LondonBabyzen_YOYO_+_London

Att åka tåg i London

Alla som har varit i London någon gång vet hur det är att åka tunnelbana där. branta trappor och långa gångar är mer regel än undantag och även om de har märkt ut vissa stationer som handikappvänliga så ingår det alltid minst en trappa innan man kommer fram till en rulltrappa. Den enda hiss vi hittade på alla stationer vi var på var dessutom avstängd ha ha.

Babyzen_YOYO_+_London

Folk är väldigt vänliga och erbjuder sig ständigt att hjälpa till att bära vagnarna upp och ner för trappor men vi gjorde som på bussen, lyfte vagnarna och bar dem istället. Barnen sitter fast med fempunktsbälte i Babyzen YOYO+ både i den versionen som är liggdel och den som är sittdel så man behöver inte vara orolig för att barnen ska falla ur.

Babyzen_YOYO_+_LondonBabyzen_YOYO_+_London

De flesta känner väl även till den kända meningen ”mind the gap” som är deras varning för avståndet som ofta blir mellan vagn och perrong vid de olika stationerna. Inte heller det är något problem med Babyzen YOYO+ då den är så enkel att lyfta och så smal så man kommer ut ur trånga dörröppningar och över trösklar.

18072016-P1130767Babyzen_YOYO_+_London

I början då jag körde vagnen trodde jag att den var obalanserad och så smal att den skulle välta vid minsta rörelse. Efter att ha haft dem stående, låsta med fotbromsen, på den ryckiga tunnelbanan med barn i utan problem är den oron bortblåst. Min övertrötta tvååring som kastar sig åt sidorna i vagnen om hon inte får som hon vill (typ rätt färg på nappbandet) har inte heller hon fått vagnen att ramla så det är nog inget man behöver oroa sig för.

Babyzen_YOYO_+_LondonBabyzen_YOYO_+_London

Väghållning

London kör inte med breda asfalterade trottoarer utan snarare ojämna stenplattor, sprucken uppbruten asfalt och höga trottoarkanter. Man kan tro att det skulle vara ett problem med tanke på dämpningen i så små vagnar och de små däcken men dottern som klagade tidigare då jag kört en gammal paraplysulky över kullerstenarna i Köpenhamn och som vägrade åka vagn där älskar sin YOYO+. Hon klagar aldrig på komforten och kan sitta i den hela dagarna nu när vi gått runt i London utan att börja skrika ”Klaaaaaar, Klaaaar” som hon annars gör.

Yoyo_themsenYoyo_jossan

Sonen på två månader har sovit sig igenom hela Londonvistelsen så jag antar att inte heller han stör sig på körkomforten i sin Babyzen YOYO+ 0+.

  18072016-Babyzen_YOYO_+_London

Däcken

Däcken är enkeldäck med svirveldäck fram som är riktig lättrullade och de är dessutom gjorda i PU Foam så de äter inte grus och får aldrig punktering. En riktigt smart grej är dessutom att fotbromsen inte sitter öven bakdäcken som på många andra ”resevagnar” så när man ”bumpar” ner vagnen från trottoarkanter så slår inte bromsen i som de gör på de andra vagnarna utan den rullar bara enkelt ner.

Babyzen_YOYO_+_LondonBabyzen_YOYO_+_London

Solskydd i suffletten

Vi lyckades pricka in de soligaste varmaste dagarna 2016 i London och då var det bra att veta att suffletten på YOYO+ har solskyddsfaktor i sig. Det är en helt ok storlek på sufflett på vagnarna och de har dessutom en liten solkeps som man kan vika ner så barnen har sluppit sol i ögonen och på överkropparna. Då tvååringen sovit i vagnen med fällt säte i viloläge så har suffletten dessutom skyddat ännu bättre mot solen p.g.a. vinkeln som blir.

Babyzen_YOYO_+_LondonBabyzen_YOYO_+_London

Viloläge

Ena vagnen vi haft med oss har varit en YOYO+ 0+, liggvagnen från 0 månader. Den har ju då såklart fullt liggläge och inget sittläge. Den är en liggdel helt enkelt.

18072016-P1130657

Den andra vagnen vi har haft med oss har varit en YOYO+ 6+ och den har viloläge. Vi har varit ute långa dagar och dottern har sovit bättre i den här vagnen än i vår vardagsvagn t.o.m. Babyzen YOYO+ 6+ har ett tittfönster i suffletten och det har varit jättebra för att se när hon vaknar eftersom hon sitter framåtvänd.

15072016-P1130340   Babyzen_YOYO_+_London

Vardagsvagn

Slutligen kan jag sammanfatta det hela med att jag verkligen förstår att folk som bor i London rullar Babyzen YOYO+ samt liknande vagnar till vardags för det skulle knappt gå att ta sig fram annars. Efter de här dagarna med YOYO+ så har jag blivit så fäst vid den att jag lätt skulle rulla den som vardagsvagn även i Stockholm och om någon vän skulle resa till London skulle lätt rekommendera att de reser med YOYO som sällskap.

Babyzen_YOYO_+_LondonBabyzen_YOYO_+_LondonBabyzen_YOYO_+_London

Man blir lite stolt då man står med maken på en buss i London och man hör ett par fråga honom om YOYO+ 0+ (liggvagnen) och man hör honom börja ”dema” den för dem och berätta hur nöjd han är med den. Han som annars aldrig bryr sig vad han rullar (paret hoppade av bussen med slutorden ”en sådan måste vi köpa”) ha ha.

Babyzen_YOYO_+_LondonBabyzen_YOYO_+_LondonBabyzen_YOYO_+_London

Annonser