Jag har fått chansen att rulla Emmaljungas NXT90F som kommer till butik i januari 2017 och för mig som inte upplevt en Emmaljunga sedan jag själv knuffades i en så har det varit väldigt kul och spännande.

emmaljunga_nxt90f_barnvagn_flat_barnvagnsinspo

NXT 90 släpptes under våren 2016

I april nu i år släppte Emmaljunga NXT90. En helt ny modell av Emmaljungavagn i stilren design med tjockare chassi än övriga Emmaljunga, riktigt snygga tyger & genomarbetade detaljer. Dessutom har de på ett smakfullt vis gömt undan alla säkerhetsdekaler på listiga ställen på vagnen vilket jag tycker ser väldigt bra ut.

emmaljunga_nxt90f_barnvagn_flat_barnvagnsinspo

Skillnaden på NXT90 och NXT90F

Det kommer en hel del spännande nyheter till NXT under våren och NXT90F är en av dessa.

Det är samma chassi som NXT90 men istället för den ergonomiska sitsen som NXT90 har så har den en klassisk sits med fullt liggläge. NXT90F = Flat från engelskans platt, eller F som Fullt liggläge.

emmaljunga_nxt90f_barnvagn_flat_barnvagnsinspo

Samma chassi

Båda vagnarna bygger på samma chassi och sedan bestämmer man sig då man köper vagnen för om man vill köpa den som NXT90 eller NXT90F. Det kommer inte i nuläget i alla fall gå att köpa enbart sittdelen separat om man skulle få för sig att byta efter ett tag.

Svensk och lite jante

Jag har under året rullat en hel del vagnar och när jag tar i den här så känner man att den är väldigt stabil. Det är ingen vagn som skulle braka om man sätter ett barn rakt upp och ner i den. Jag har t.o.m. satt mig själv i den utan att den knorrat det minsta (det här kommer jag självklart förneka om Emmaljunga läser det här för man får självklart inte uppmuntra folk till att sitta i sina vagnar för de är inte byggda med det i åtanke och särskilt inte en vagn man bara lånat ;)) Så jag ska inte heller nämna att min dotter har hängt på handtaget till den utan att den ens gjort en antydan till att välta.

Men det jag vill säga med det här är att vagnen är testad till 15 kg och jag har frågat varför de inte testat den högre då det är så uppenbart att den tål mer än det. Jag hade t.ex. inte vågat sätta mig i Donkeyn då jag inte hade trott att den skulle hålla för mig som väger något ynka kilo (hihi) mer än de 17 kg den är testad och godkänd till.

Svaret jag har fått är att de vill bygga säkra stabila och bra vagnar men varför ska de testas till mer än 15 kg eftersom 15kg är normen.

Så det är väl så. De som rullar Emmaljunga vet att de har en säker och stabil vagn men Emmaljunga är svenskar så de skryter inte om det. De testar till normen, dvs 15 kg sittdel, 5 kg varukorg och 2 kg vikt på handtaget sedan vet alla som tar i den att det är uppenbart att den här vagnen räcker över hela ens barns barnvagnstid och för de som inte tar i den kan ni läsa det här hos mig. Den här vagnen räcker över hela ert barns barnvagnstid 😉

Varukorgen

Den här varukorgen är nog ganska normal i storlek men samtidigt rymmer den mer än man tror. Den är enkel att lasta från alla håll och kanter vilket gör att man kan packa den smart. Sist jag var och handlade så kastade jag ner matvarorna och då jag sedan tog kort på varukorgen blev jag själv överraskad över hur mycket luft det var kvar ovanför. Jag hade lätt kunnat klämma in dotterns overall eller liknande då jag hämtade på förskolan om det hade behövts.

Varukorgen är testad och godkänd för fem kilo så börja inte räkna hur många kilo i varor jag lastade den med 😉

Sittdel

Sittdelen känns ombonad och mjuk och känns normalstor i ryggplattan och över bredden. Själva fotstödet är i bra längd även för en längre 2,5 åring.

emmaljunga_nxt90f_barnvagn_flat_barnvagnsinspo

Smutsig (såg jag nu) dotter på drygt 2,5 år och 92 cm i vinterjacka och åkpåse

21112016-p1190929

 

När man fäller ryggstödet så blir den översta delen på ryggstödet en ombonad kant som gör att barnet inte kan åla bakåt ner i suffletten.

 

23112016-p1200219

6 månader gammal och 67 cm lång

23112016-p1200223

 

23112016-p1200224

drygt 2,5 år och omkring 98 cm lång

Liggläge

emmaljunga_nxt90f_liggdel_barnvagnsinspo

Suffletten

Den här vagnen har en rejäl sufflett. Man kan dra fram den långt och på sommaren kan jag tänka att den skyddar väl mot solens strålar. Nu under vintern har den varit kanon att kunna dra fram då sonen somnat i vagnen och man vill att det ska bli mörkt.

Det går även att öppna upp en ytterligare förlängning på suffletten som blir som tittlucka med vädringsnät.

En genomtänkt rent estetisk detalj är att man öppnar upp med dragkedjor baktill på suffletten för att få extra tyg när man fäller den till liggläge och stänger dessa då man har den i sittläge. Det gör att det inte blir så mycket tyg som hänger bakom sittdelen då den är i sittläge.

Emmaljunga_sufflett_NXT90F_barnvagnsinspo

Körkänslan

Körkänsla är alltid svårt att säga eftersom det är olika för person till person. Jag uppfattar även vagnar olika om jag har rullat en vagn som enda vagn några dagar eller om jag hela tiden byter vagn.

Jämförd med Bugaboo Donkey

När jag skulle recensera NXT90F så var det flera som bad mig jämföra den med svängradien på en Bugaboo Donkey. Det går inte att göra så eftersom man måste jämföra äpplen med äpplen och päron med päron (som en klok person brukar säga till mig).

Bugaboo Donkey har väldigt kort chassi & har tyngdpunkten nära den som kör vagnen vilket gör att den svänger på en femkrona medan Emmaljunga NXT90F har ett längre chassi med tyngdpunkten längre fram från den som kör den. Man svänger den fortfarande med kraften av bara en hand men den från såklart längre svängradie & eftersom vikten är längre fram så märker man även av det. Speciellt om man har sittdelen nedfälld i liggläge.

Så att jämföra svängradien mellan dem skulle vara lika orättvist som att hänga på två matkassar på handtagen på Donkey och NXT90F och sedan döma ut Donkeyn som inte är godkänd att hänga något på handtaget för att den faller bakåt av vikten medan NXT90F inte ens verkar märka av vikten. NXT90F är byggd på ett annat vis och måste då jämföras mot andra vagnar som är byggda på längden. Det här är en vagn som ska klara att bli syskonvagn på längden under våren 2017 och då kan man inte ha så kort chassi som Donkey har.

Bugaboo_donkey_nxt90F_nxt90_barnvagnsinspo

Här står NXT90F (längst bort i bild) bredvid Bugaboo Donkey. De har bakhjulen bredvid varandra och man ser tydligt hur mycket kortare Donkey är

NXT90F rullar på väldigt bra av sig själv när man går rakt fram och de stora luftdäcken hade inga problem då jag hämtade hem vagnen och det fortfarande låg is och snö på gatan.

Inte den mest lättsvängda vagnen jag rullat 

Visst, den är inte den mest lättsvängda vagnen jag rullat även bland de som bygger på längden och man märker av att tyngdpunkten ligger längre fram på den då man går upp för trottoarer och som jag sa innan, speciellt om man har vagnen i liggläge men om ni får en bild av en svettig småbarnsmor som sliter och häver sig på handtaget för att få upp den så kan ni genast radera den bilden och istället se på filmen här under då jag rullar den över olika underlag och svänger den med bara en hand på handtaget.

Emmaljunga NXT90F styrd med bara en hand på handtaget

Dämpningen

Det här är inte en av Emmaljungas gung gung vagnar där man t.o.m kan ställa in hur stum eller gungig man vill ha den utan den är av den mer stumma varianten. Jag stör mig inte på det så här får man utgå från sitt eget tycke och smak. Min son sover gott i den även då vi går över gräs trots att den blir lite studsig då och dottern reagerar inte alls på det.

Här är lite samma sak. Är det ens enda vagn så tänker man inte på det utan vänjer sig fort med hur ens egen vagn är. Byter man varje dag så tänker man på att den här är mer stum än t.e.x. UB Vista eller Bugaboo Donkey.

Handtaget och tillhörande organiser

Det är godkänt att hänga vikt upp till två kilo på handtaget men just konstruktionen av vagnen som med tyngdpunkten lite längre fram gör att den känns oerhört stabil även om man lägger tryck nedåt på handtaget.

På själva handtaget har Emmaljunga satt två runda ringar där man kan fästa en tillhörande stilren organiser (eller skötväska som det egentligen är). Jag har skrivit mer om den här.

Både teleskophandtag och knäledshandtag

Man kan både fälla ner handtaget med teleskophandtag och sedan vinkla ett knäledshandtag. Perfekt om man verkligen vill ta liten plats eller göra den liten hopfälld.

emmaljunga_knäledshandtag_teleskophandtag_barnvagnsinspo

Här har jag fällt ner teleskophandtaget som mest och vinklat upp handtaget

Har man inte knäledshandtaget helt vinklat uppåt utan rakt ut så får man bättre hävstångseffekt då man ska upp över kanter.

Smarta detaljer där utvecklarna tänkt till lite extra

Smal & smidig vagn

Det här är en smal singelvagn på bara 58,5 cm inkl bakhjulen (kan jämföras mot Buffalons 60 cm eller UB Vistas 67 cm) Den är precis lika smal som enkelspärren på tunnelbanan. Den rullade in men jag hade blivit tvungen att pressa den igenom så jag lät det vara. Men det här ger en uppfattning av smidigheten att rulla i butiker och andra trånga utrymmen.

Emmaljunga_tunnelbana_nxt90f_nxt90_barnvagnsinspo

Hopfälld

Det finns en jättesnygg film på Emmaljungas egen instagram där man kan se hur liten vagnen kan bli om man fäller ihop den på rätt sätt. Att man tar bort hjulen och allt sånt. Jag rekommenderar alla att se den. Men här jag tänkte utgå från hur jag själv brukar orka fälla ihop vagnar då jag ska kasta in dem i bilen.

Jag brukar högst orka klicka av sittdelen och sedan fälla den med hjulen på. Så det är så jag har gjort här också. Som jämförelse har jag lagt en Babyjogger City Premier bredvid så man ska få en uppfattning av ungefärlig storlek. Premiern är fälld med sittdelen kvar på.

Jag vill betona att det säkert går att fälla ihop den smidigare och mindre men det är nog så här de flesta kommer hamna om de fäller ihop den till vardags så det kan vara kul att se.

Syskonadapter som förvandlar den till syskonvagn kommer under 2017

En annan spännande nyhet som kommer till familjen NXT i vår är en syskonadapter. Man klickar i en adapter rakt ner där man fäster sittdelen och sedan på själva adaptern har man då fästen för liggdel ovanför och sittdel nertill. Sittdel ingår i grundpaketet av vagnen och liggdelen köps tillseparat men har man haft vagnen från dess att äldsta barnet var liten så behöver man bara köpa till just adaptern för att förvandla sin singelvagn till en syskonvagn.

Jag frågade om det skulle gå att köpa till en sittdel till då när den blir syskonvagn men i nuläget kommer den vara tänkt för att användas med just liggdel och sittdel.

Förlänger användningstiden

För vissa är det här ju precis vad som behövs. Man har en singelvagn till första barnet. När barnet är 2,5 eller 3 år kanske så får man ett syskon. Det större barnet åker då kanske inte vagn i veckorna för att man går på förskolan men på helgerna åker den mer och sover även i vagnen. Då är ju den här adaptern perfekt. För några hundralappar har man en syskonvagn och har förlängt livslängden på vagnen i sex månader till. Har man då ett äldre syskon som var på väg att ändå sluta med vagn så kanske den bara behövde just sex månader till och sedan räcker det helt med t.ex. ståbräda istället.

emmaljunga_nxt90f_emmaljunganxt90f_barnvagnsinspo_emmaljunga

Mått och vikt

Liggdel
Vikt med sufflett, fotsack och madrass: 4.1 kg
Innermått (längd x bredd x höjd): 76 x 34 x 18 cm
Hopfälld (längd x bredd x höjd): 81 x 39,5 x 19 cm

Sittdel NXT90F

Vikt inkl sufflett: 6.1 kg
Sittdelsmått vid sittläge (längd x bredd): 100 x 32 cm
Sittdelsmått vid liggläge(längd x bredd): 89 x 32 cm

Chassi
Framhjul: 0.8 kg
Bakhjul: 0.8 kg
Vikt med varukorg: 8.1 kg
Bredd: 58,5 cm med bakhjul
Hopfälld utan hjul (längd x bredd x höjd): 80 x 49,5 x 16 cm

Pris 

Emmaljunga NXT90 kostar från 8400 kr. Då är det en sittvagn. Vill man köpa till en liggdel så kostar den strax under 2900 kr.

Andrahandsvärdet 

Emmaljunga NXT90 kom så sent som i april i år så än så länge är det för tidigt för att se vad de hamnar på begagnat då jag inte hittat någon ute till försäljning än.

 

 

Annonser