Äntligen är det dags för årets första barnvagnsrecension och det här har varit en väldigt rolig och spännande recension att göra för det här är en vagn som inte liknar de vagnar jag testat innan. Jag har fått chansen att rulla en TKF (Trend for Kids) Twin Adventure och dessutom i deras Premium Line. Jag tycker den har såå snyggt tyg, kolla själva.

30122016-p1220565

En barnvagn i tyskt design

TKF är ett Tyskt barnvagnsmärke som redan är stora i resten av EU och i Norge och nu under 2017 tänkte de att det var dags att även låta oss Svenskar få upp ögonen för deras vagn. Redan då jag packade upp den här vagnen slogs jag av hur gedigen den är och ingen skulle komma på att nämna det här chassit och plastig i samma mening. Precis som namnet antyder så är det här en vagn man ska ta med sig på äventyr.

Handbroms med bromsskivor på bakdäcken. 

Bromsen är en handbroms som man antingen kan använda som dämpande effekt i nedförsbackar eller så låser man den för konstant broms på t.ex. tunnelbana eller bussen.

Det är dessutom den första vagn jag har rullat som har riktiga bromsskivor.

30122016-p1220560

En vagn som är gjord med skogsmulle i åtanke

Man märker att den här vagnen är gjord med naturen i åtanke och den här passar verkligen in i skogsmullekategorin. Det är inga problem att rulla den över en äng även fast den är lastad med två barn och den gör sig bättre där än i en trång matbutik eller intryckt på en buss. Den har väldigt bra eget rull och på asfalt rullar den på själv och man behöver knappt knuffa på även fast den har två barn i den.

Tyngden ihop med de stora däcken gör även att den gjorde sig väldigt bra i snö och visst, det var svettigt och tungt men den bangade inte trots dåligt plogade trottoarer.

Den har även många små finurliga krokar och fickor som gör att man lätt packar med sig allt som kan behövas för en dag i naturen med barnen.

Framåtvända sittdelar med fullt liggläge

Vagnen har två sittdelar med fullt liggläge. Jag har kört vagnen uteslutande med deras åkpåse i eftersom det har varit kallt och vinter och båda barnen har ändå rymts i sittdelarna. Min dotter är 90 cm lång och väger 13 kg och min son är 70 cm och väger 10 kg. Har man bygel på den så blir den lite smalare över höften. Vagnen har fast höjdläge för benen men ställbart fotstöd framtill.

fixad-igen

Dottern som är 2,5 år har både suttit bra och även sovit middag i vagnen då vi varit borta en hel dag. Sonen som är 8 månader har sovit bra i vagnen men i sittläge så har han börjat gnälla efter någon timme i vagnen då hans rygg blivit trött så då har jag fått lägga honom ner. Jag vet inte om det är just den här vagnen eller att han personligen föredrar ergonomisk sittdel. Men det skulle även kunna vara att han har suttit i åkpåsen och att han hade suttit rakare i vagnen utan den.

Att en sådan här vagn har framåtvända sittdelar är inget konstigt och jag förväntar mig inget annat då alla liknande vagnar på marknaden har det. Att dottern sitter framåtvänd har jag inte ens reagerat över för hon är van med det, men med sonen på 8 månader så blir det att man stannar och kikar till honom då och då när han sitter upp.

Liggdelen går att bygga om till liten sittdel

Jag har som sagt bara testat den med två sittdelar men jag har läst på att liggdelen som passar till vagnen går att bygga om till en smart liten sittdel så man kan fortsätta ha barnet vänt mot sig tills man tycker att det är gammalt nog att sitta framåt. Sådana lösningar är ju riktigt bra och gör ju att man verkligen kan ha den här vagnen över hela barnvagnstiden. Vill man köpa till liggdel så kostar de strax under 2500 kr.

Sittdelarna och selen

Men tillbaka till sittdelarna eftersom det är de jag har testat. Selen justeras genom att man öppnar skyddet över dem och justerar selen. Det gör att man måste bestämma innan hur långt man vill ha selen och jag har haft ena sidan inställd efter dotterns längd och den andra efter sonens. Själva selen är i något mjukare material som om jag hade fått önskat kunnat varit i något mer grovt material för det här har snurrat lätt och även sett lite knöggligt ut. Men Selen i sig är ett fempunktsbälte som man enkelt stänger och öppnar och den gör det den ska helt klart.

Tittlucka i suffletten med plastfönster

Eftersom jag som sagt haft barnen framåtvända har det därför varit bra att vagnen har tittlucka i suffletten som har täckande plast och inte nät för då sonen somnat (även dottern iofs) i liggläge så har jag haft tittluckan öppen även vid dåligt väder så jag hela tiden kunnat titta på dem då de sover. Det hade inte skadat om den gick att öppna längre, men den har helt klart fyllt sin funktion.

30122016-p1220558

Kanske inte en optimal shoppingvagn

Den här vagnen är ju som gjord för en dag i skogen som sagt och även om den kanske ser stor ut så är den inte bredare än en Bugaboo Donkey i duoläge (74 cm bred) och 120 cm lång, men just eftersom den både bygger på längden och bredden så blir den inte den smidigaste shoppingvagnen utan när man svänger runt klädhängarna på Kappahl så känner man hela tiden att man är lite i vägen.

Bra storlek på varukorgen

TFK Twin Adventure har tvådelad varukorg som rymmer det man behöver ha med sig och förutom det har jag hängt skötväska på handtaget (det kanske man egentligen inte får) utan att vagnen knorrat om det. Dessutom har den ju flera fickor och krokar så man lätt får med sig ännu mer man behöver ha med sig.

Premium Line

Jag har som sagt fått äran att rulla en TFK Twin i deras Premium Line. Den här kollektionen har ett riktigt snyggt melerat tyg som ger en exklusiv känsla och handtaget har utrustats med konstläder.

30122016-p1220577

Dessutom fick jag testa två åkpåsar från TKF i samma snygga tyg. Jag har skrivit mer om dem i ett tidigare inlägg. De går att köpa till för strax under 1000-lappen.

Hög maxvikt

Vagnen är testad och godkänd för 45 kg. Hur man fördelar det kan man välja lite själv. fem kilo är varukorgen men då har man antingen 20 kg kvar per barn eller 25 kg för ett barn och 15 kg för andra barnet t.ex.

Stora luftdäck

TKF Twin Adventure har utrustats med fyra 12 tums luftdäck där de två främre hjulen är svängbara och de två bakre har skivbroms. Vill man springa med vagnen så får man låsa framdäcken först.

Hög vagn som man kan ta ut steget bakom

Vagnen är hög och handtaget är av knäledsmodell som går att justera så det passar olika längder. Man kan även gå enkelt bakom vagnen utan att slå i någon del då den är hög och just höjden gör ju även att den passar väldigt bra på kuperat underlag utan att man drar med sig kvistar, stenar och igelkottar in i hallen efter en promenad.

Suffletten

Suffletten har bra längd och går att låsa i utfällt läge genom att trycka ner ”gångjärnet” på sidan av den och plus för tittluckan.

30122016-p1220558

Åkpåsarna går att använda året om

Jag har som sagt skrivit ett separat inlägg om åkpåsarna från TKF som ni hittar här. Men det man kan säga lite kort om dem är att de har ett varmt skönt fleecefoder som dessutom är avtagbart vilket gör att man kan använda dem även under våren och hösten. Smart när man är på blåsiga äventyr. Dessutom går den även att använda som sittdyna vilket ger den livslängd hela året. (det är alltid enklare att tvätta bort torkad banan från en dyna än en sittdel 😉 )

Hopfällning & vikt 

När man tänker om en vagn fungerar bra som bilvagn brukar man tänka att den ska vara enkel att fälla ihop, bli liten och väga lite.

Den här vagnen fälls ihop i tre steg och med tanke på hur lång den är utfälld så blir den rätt kort. Den är dock rätt hög hopfälld om man inte tar av däcken och dess vikt på 18,5 kilo gör att man kanske inte enkelt svingar in den i bilen med ett barn på ena armen. Man kan t.ex. jämföra vikten med Mountain Buggy V2 och Bumbleride Indie Twin som båda väger 15 kg.

Men hopfällningen är enkel men det kräver båda händerna och görs i tre steg.

Detaljfilm (bland annat fällningen)

Åka kommunalt

Jag har åkt tvärbana, tunnelbana och buss med vagnen och den har inga problem att ta sig igenom alla barnvagnsspärrar eller genom alla dörrar och in i alla hissar eftersom den bara är 74 cm bred men den är ju ganska lång så man tar upp lite plats. Dock gör de svängbara framhjulen att man smidigt kommer på och av buss eller tåg. Jag vet att man inte får åka rulltrappa med barnvagn så det är egentligen inget man ska testa en barnvagn för men jag brukar ändå åka rulltrappa och vet att många av er andra också gör det så jag tänkte skriva en rad även om det. Jag har även åkt rulltrappa med den här vagnen, men jag har i större utsträckning valt hiss om det funnits eftersom den väger lite och är lite längre så det har då känts både bekvämare och säkrare.

Barnvagnsramper har inte varit några problem. Drar jag uppför så brukar jag alltid dra vagnarna bakom mig och hålla i handtaget och så även med den här vagnen. Nedför har man haft hjälp av handbromsen som gjort att man enkelt kunnat styra farten.

Barnvagn som räcker för alla äventyr över hela barnvagnstiden

Det här känns som sagt som en vagn som aldrig bangar ett äventyr och likt en duracellkanin bara går går och går. Den har riktigt bra rull och promenader på asfalt är en ren njutning där man knappt behöver knuffa vagnen. Den har fått mig att medvetet vilja gå på skogspromenader bara för att testa den och ja, jag gillar den. ängar och enkla stigar är inget problem alls. Dessutom blev jag ju tvungen att gå på oplogade ställen nu när snön kom bara för att bråka lite extra med den men den körde på. Den väger ju lite så lastad med två barn, uppförsbacke och djup nysnö är inget man gör utan att svettas, men den rullade på utan att köra fast någonstans.

04012017-p1220748

Letar man efter en ren bilvagn eller om man oftare shoppar än promenerar kanske man väljer en annan vagn. Men ingen vagn har allt och den här är riktigt bra vagn mot det den är nischad vilket gör den bättre än allroundvagnarna när det kommer till att rullas långt.

Mått, Vikt, maxvikt

11012017-p1220787-redigera

Längd 120 cm

Bredd 74 cm

Höjd 112 cm

Vikt 18,5 kg

Maxvikt varukorg 5 kg

Maxvikt sittdel 40 kg (fördelat på två, så t.ex. 20-20 eller 15-25)

Hopfälld med hjulen kvar 85 x 74 x 42 cm (L x B x H)

Pris

Barnvagnen kostar omkring 8500 kr och vill man ha den i samma snygga färg som jag fick testa så kostar den omkring 10 300 kr.

Vill man köpa till liggdel så kostar de omkring 2400 kr och vill man matcha sin Premium Linevagn så kostar liggdelen strax under 2900 kr.

Åkpåsarna som jag fått testa kostar strax under 100o kr och i premium line kostar de omkring 1300 kr.

30122016-p1220537

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Annonser